Klíčové suroviny pro výrobu elektromobilů je nedostatek a cena roste, největší výrobce si ji chce těžit sám

  
Martin Bárta
10. 4. 2022 ▪ 09:40

Klíčové suroviny pro výrobu baterií elektromobilů je v současnosti kvůli pomalé těžbě a zpracování nedostatek. Její cena tak rychle roste a zvyšuje cenu samotných vozidel. Největší výrobce elektromobilů tak uvažuje, že si surovinu začne sám těžit a zpracovávat.

Nabíjení baterií elektromobilů
Nabíjení baterií elektromobilů
Foto: Tesla

Rychle rostoucí zájem o elektromobily na světových trzích začíná vytvářet nový problém v dodavatelském řetězci. Téměř každý elektromobil v současnosti totiž potřebuje lithium-iontovou baterii a díky vysoké poptávce po nich vzniká na trhu problém s nedostatečným množstvím důležitého prvku – lithia.

To je sice v každé baterii obsaženo v celkem malém množství, když se ale vezme v potaz množství jednotlivých článků, které se v každém elektromobilu nacházejí, jde už o množství s kterým výrobci baterií i těžaři tohoto prvku ještě před pár lety vůbec nepočítali.

Tesla si možná bude muset těžit lithium sama

A právě nedostatek lithia spolu se zvyšující se poptávkou žene jeho ceny nahoru. To se nakonec odráží i v koncových cenách samotných elektromobilů u nichž je baterie nejdražší součástkou. Abychom ale byli přesní, nejde tak úplně o nedostatek lithia, kterého je celosvětové množství dostatečné, problém je spíše v jeho těžbě a dalším zpracování tak, aby bylo použitelné do baterií elektromobilů, počítačů, telefonů a mnoha dalších zařízení které v sobě lithiové baterie mají.

Jak již ale bylo uvedeno výše, v běžných spotřebičích jako jsou mobilní telefony takový problém není, protože ty díky svým malým akumulátorům nepotřebují takové množství tohoto měkkého kovu.

Vysoké ceny lithia tak nyní výrobce elektromobilů nutí k úpravě dodavatelských řetězců, uzavírání smluv s výrobci baterií či výstavbě vlastních továren na výrobu baterií.

Zatím nejdále ale nyní zachází největší výrobce elektromobilů na světě – americká společnost Tesla pod vedením Elona Muska. Ten na Twitteru uvedl, že současné ceny lithia vystoupaly do šílených úrovní a firma se tak možná bude muset sama pustit do těžby a rafinace lithia ve velkém.

Podle Muska o prvek samozřejmě není nouze, jen je pomalé tempo těžby a zušlechťování tohoto kovu. A důvod je nasnadě – rychlý nástup elektromobility, kterou ještě před několika lety nikdo nebral tak vážně, aby přemýšlel nad rozsáhlejší těžbou lithia.

S dalším rozvojem elektromobily ale lze očekávat opětovný pokles ceny lithia s tím, jak se mnoho společností chopí příležitosti a začnou do těžby a zpracování nejdůležitější součásti dnešních baterií investovat.




Štítky: Elektromobily Auto Baterie Elektrická auta Tesla Vozidla Doprava Baterie Lithium
Zdroj: RED