
Švédský nábytkový gigant IKEA po sedmdesáti letech ukončí výrobu své proslulého katalogu, který se dá v mnoha ohledech považovat za jeden z produktů firmy založené Ingvarem Kampradem. Právě tento katalog totiž mnoho let udával trendy nejen v nábytkářství a designu domácností na celém světě.
Podle firmy ale právě nyní nastal čas výrobu tohoto katalogu, kterého se v jednom roce vytisklo 200 milionů kopií ve 32 jazycích ukončit. Doba totiž pokročila dál a o tištěný katalog byl tak ze strany zákazníků stále menší zájem.
V době před masivním rozvojem internetu se katalog nábytkářského řetězce stal jednou z možností jak inspirovat zákazníky po celém světě s inovativními řešeními a výrobky pro jejich domácnosti. V současnosti už ale zákazníci volí nové možnosti výběru nábytku a doplňků pro své domácnosti prostřednictvím internetu.
IKEA se v posledních letech zaměřila i na mobilní aplikaci využívající rozšířenou realitu. Díky ní mohou zákazníci na displeji svého mobilního telefonu či tabletu vybrat nábytek ze sortimentu firmy a snadno jej právě pomocí rozšířené reality promítnout alespoň na displeji přímo do prostoru svého bytu.
„Za posledních několik let IKEA připravila několik možností, jak oslovit, komunikovat a setkat se se zákazníky ať jsou kdekoli“ říká Konrad Grüss, výkonný ředitel Inter IKEA Systems BV.
První katalog IKEA vytvořil v roce 1951 sám zakladatel značky Ingvar Kamprad. Na obálce v té době byla židle v hnědém čalounění. V té době bylo vytištěno a distribuováno „pouhých“ 285 000 výtisků ve švédštině. V roce 2000 bylo pak zahájeno distribuování tištěné i digitální verze současně. Největší úspěch pak katalog zaznamenal v roce 2016, kdy bylo distribuováno 200 milionů kopií na více jak padesát trhů.
Ukončení tisku katalogu tak znamená i krok do budoucnosti z hlediska ochrany přírody. Na tisk katalogů bylo totiž každoročně potřeba mnoho tun papíru, který nyní bude ušetřen a s ním i stromy, které musely být pokáceny.