EnergoZrouti.cz

Firmy v Ústeckém kraji chtějí nakoupit víc jak osmdesát vodíkových vozidel

  
Martin Bárta
27. 5. 2021 ▪ 09:58

Šetření v rámci Ústeckého kraje ukázalo na velký zájem po nákupu vozidel s vodíkovým pohonem. Těch by místní firmy chtěly nakoupit přes osmdesát kusů. Největší část by byla pro komunální služby nebo veřejnou dopravu.

Vodíkový vlak Alstom
Vodíkový vlak Alstom
Foto: Florian Kropshofer / Pixabay

Ústecký kraj patří mezi jednoho z průkopníků vodíku u nás, už dříve si zadal vypracování studie na praktické využití vodíku v regionu a nyní provedl i šetření, aby zjistil, které podniky mají zájem o nákup vodíkových vozidel.

Většinu budou tvořit vozidla pro komunální služby

Podle šetření by tak mohlo být do roku 2030 v Ústeckém kraji až 88 vozidel na vodíkový pohon. Z toho by 33 vozidel měly tvořit autobusy, které chce pořídit samotné krajské město. Zbylých 50 vozidel by měla tvořit technika komunálních služeb, tedy například vozidla pro svoz odpadu, čištění ulic nebo odklízení sněhu v zimních měsících.

Šetření, které provedla Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje a Inovační centrum Ústeckého kraje mezi letošním únorem a dubnem v rámci činnosti Vodíkové platformy Ústeckého kraje tak ukazuje na zájem o implementaci vodíkových řešení v regionu.

V Ústeckém kraji už jsou také v současné době v plánu tři vodíkové plničky. Jedna z nich bude přímo v Ústí nad Labem a další dvě pak v Litvínově. Právě ten je i díky svým chemičkám považovaný krajem jako strategický pro budoucí vodíkový provoz.

„Vodík jako alternativní, ekologické palivo pro veřejnou dopravu a komunální techniku je perspektivní. Vzniká tu v průmyslu jako vedlejší produkt a je škoda ho nevyužít. Když bude do budoucna ještě zelený, jedině dobře. Jsem rád, že obce v našem regionu se nebojí myslet odvážně a inovativně, a přitom s ohledem na životní prostředí,“ komentoval výsledky ředitel ICUK Martin Mata.

Podle vědců je vodík v autech nesmysl, prodeje ale ukazují něco jiného

Podle některých vědeckých výzkumů ale vodík v budoucnu nalezne využití spíše v provozech, které je velmi těžké elektrifikovat a tam bude sloužit ke snižování emisí skleníkových plynů. Využívání vodíku pro pohon silničních vozidel je ale podle vědců nesmyslné.

Vědecká zjištění se ale zatím nesetkávají s názory výrobců automobilů či autobusů. Zájem o vodíkové autobusy, osobní automobily ale i nákladní automobily totiž v posledních letech roste stále rychleji. To ukazuje i příklad automobilky Hyundai, která kvůli velké poptávce plánuje otevřít novou továrnu na výrobu vodíkových článků.

Města mezitím také nakupují nové autobusy na vodík. Mezi poslední se tak přidal například Frankfurt, který objednal hned třináct vodíkových autobusů pro provoz ve městě. Ostatně zvyšující se poptávku po vodíkové technologii potvrzuje i polský výrobce autobusů Solaris, který patří mezi přední dodavatele autobusů na tento pohon.




Štítky: Vodík Ústecký kraj Evropská vodíková údolí
Zdroj: KÚÚK