EnergoZrouti.cz
HLAVNÍ STRÁNKAOBNOVITELNÉ ZDROJEELEKTROMOBILITAENERGETIKAVODÍK

Evropská unie chce ekologičtější palivo pro letadla, letenky by tak mohly zdražit

  
Lenka Nováková
21. 1. 2022 ▪ 08:35

Evropská unie chce zvýšit podíl ekologických paliv v letadlech a zajistit povinnou infrastrukturu pro vodíková a elektrická letadla na letištích. To by se mohlo projevit na ceně letenek i zboží.

Vzlet letadla Air France
Vzlet letadla Air France
Foto: Ansel Huang on Unsplash

Už do roku 2030 by podle návrhu zprávy Evropského parlamentu měla letadla, která budou tankovat palivo na území Evropské unie využívat větší podíl zeleného paliva. Do roku 2030 by palivo označované jako SAF (sustainable aviation fuel – obnovitelné letecké palivo) mělo dosáhnout minimálního podílu 8%. Do roku 2050 by pak kvůli emisním cílů unie mělo být 100% paliva obnovitelné. Dříve se přitom počítalo s 63%.

Vyšší podíl ekologických paliv zvýší cenu letenek i zboží

Největší množství omezení a nařízení z hlediska emisí skleníkových plynů vytváří Evropská unie v současné době hlavně pro pozemní automobilovou dopravu, což je ostatně evropským zákonodárcům velmi často vyčítáno. Pro další snižování emisí a splnění stanoveného cíle klimatické neutrality do roku 2050 jsou ale úpravy jen u automobilové dopravy nedostatečné.

Evropští poslanci tak nyní pracují i na dalších úpravách, které by měly pomoci omezit emise skleníkových plynů třeba v letectví. Podle serveru Euractiv, tak plánuje výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí úpravy i v letectví. Právě tam by se měl do roku 2030 zvýšit podíl ekologičtějšího zeleného paliva pro tryskové motory letadel. Původní návrh z dílny evropských politiků počítal s tím, že podíl obnovitelných paliv by měl být pouze 5% z celkového množství čerpaných paliv.

Nový návrh už ale počítá s tříprocentním zvýšením na 8% do roku 2030. To by mělo pomoci se rychleji přiblížit dalšímu cíli, který návrh stanovuje a to je 100% takového paliva v letadlech tankovaných na území Evropské unie do roku 2050.

„Je pravda, že Komise stanovila cíl pouze 63 % [SAF] do roku 2050, ale obecný cíl pro klimatickou neutralitu je 100 %. To je důvod, proč pracujeme na zvýšení této ambice,“ řekl poslanec Nicolás González Casares pro server Euractiv.

Současně se zvyšováním podílu ekologických paliv navrhují europoslanci i zákonnou povinnost poskytovat na letištích infrastrukturu pro elektrická a vodíková letadla.

Nové návrhy by tak v případě schválení přinesly zvýšení nákladů jak pro letecké společnosti, tak i provozovatele samotných letišť. Díky vyšší ceně paliv nebo infrastruktury pro dobíjení elektrických letadel a čerpání těch vodíkových by se také mohly zvýšit poplatky letišť, které platí letecké společnosti.

Zvýšené náklady společností, které leteckou dopravu zajišťují by se tak ve výsledku projevily hlavně v cenách letenek, ale i zdražení některého zboží, které je leteckou dopravou přepravováno.




Štítky: Letadla Létání Evropská unie Emise Ovzduší Ekologické palivo Cestování
Zdroj: RED

Pondělník.

Přehled aktuálního dění každé pondělní ráno ve vaší schránce.



Témata



Kraje