HLAVNÍ STRÁNKADOMÁCÍZAHRANIČNÍOBNOVITELNÉ ZDROJEELEKTROMOBILITAVODÍK

Ekologický modrý benzín bude od září na benzínkách, už před ním varují pojišťovny

Autor: Martin Bárta
  
Martin Bárta
4. 8. 2021 ▪ 17:31

Ekologický modrý benzín bude už od září nahrazovat současný benzín E5 na čerpacích stanicích po celé Velké Británii. Místní provozovatel asistenčních služeb a pojištění už před ním ale motoristy varuje.

Benzín E10
Benzín E10
Foto: PublicDomainPictures / Pixabay

Už od začátku září v rámci boje za nižší emise začnou čerpací stanice ve Velké Británii podle serveru Mirror.co.uk prodávat místo běžného benzínu označovaného jako E5 benzín nový. Benzín E10, někdy označovaný jako modrý benzín by ale mohl v některých automobilech napáchat více škody jak užitku – britské pojišťovny tak upozorňují spotřebitele, aby dávali pozor co tankují.

Ekologičtější, pro některé motory ale smrtelný

Podle společnosti RAC, která ve Spojeném království poskytuje pojištění i asistenci motoristům je v zemi asi 32,7 milionu automobilů, z čehož přibližně 18,7 milionu používá ke svému pohonu benzín. Část majitelů těchto vozidel by si ale od září mohla díky palivu E10 sáhnout do peněženky mnohem hlouběji než při běžném tankování.

Normální benzín E5, který je v současnosti na čerpacích stanicích běžně k dispozici obsahuje 5% bioethanolu, který má přispívat ke snižování emisí skleníkových plynů z vozidel na konvenční paliva. Benzín E10, který ho ale nahradí obsahuje bioethanolu už 10% a právě to může být pro některá vozidla smrtící.

Všechna v současnosti prodávaná vozidla ale i ta, která byla vyrobena po roce 2011 by tak měla být bez problémů s benzínem E10 kompatibilní a jejich majitelé se tak nemusí obávat žádných větších problémů. U vozidel vyrobených dříve ale už tak moc statistiky pozitivní nejsou.

Problém pro téměř milion vozidel

Podle odhadů RAC by tak mohlo mít z téměř 19 milionů benzínových vozidel až 935 000 problém při používání paliva E10. Problém se ale nebude týkat jen automobilů, ovlivnit by mohl i některé motocykly, kterých by mohlo být odhadem až 63 500.

Podle společnosti není až takový problém načerpání E10 jednorázově i do vozidla, které je určeno pro E5. Při pravidelném tankování by to ale už problémy přinést mohlo a to právě kvůli bioethanolu, na který nejsou stavěny komponenty v palivové soustavě automobilu.

Pojišťovna tak nejen své klienty vyzývá k obezřetnosti při tankování. 46 % pojistných smluv totiž podle ní nenabízí žádné krytí pro tyto účely a tak si každoročně desetitisíce provozovatelů automobilů sáhnou hluboko do kapes pro úhradu škody na svém vozidle. Podle pojišťovny ale není problém jen benzín E10, každý rok si totiž víc jak 150 tisíc britů načerpá do svého auta nesprávné palivo a poškodí tak součástí vozidla.

Čeští motoristé mohou být zatím v klidu

Ačkoliv se modrý benzín E10 postupně rozšiřuje po celé Evropě, v Česku je na čerpacích stanicích prozatím pouze v malé míře a není problém stále tankovat benzín E5. Zákon, který měl uložit prodejcům paliv prodej benzínu pouze s vyšším obsahem biosložek, tedy až 8,8% zatím neprošel sněmovnou.

Pokud by návrh prosazující zvýšení obsahu biosložky v benzínu prošel, dá se očekávat, že se vcelku rychle začne na čerpacích stanicích objevovat. Prozatím ale díky pomalým zákonodárcům mohou být tuzemští motoristé v klidu.





Štítky: Modrý benzín E10 Automobil
Zdroj: RED,Mirror



Témata



Krajské zprávy