EnergoZrouti.cz

Desítka největších výrobců baterií pro elektromobily je z Asie. Evropa si tím vyšlapává cestu k další krizi

  
Tomáš Jelínek
12. 10. 2022 ▪ 16:37

Evropa by mohla po energetické krizi spojené s Ruskou invazí na Ukrajině rozpoutat další. Desítka největších výrobců baterií pro elektromobily, které budou v příštích letech dále sílit totiž pochází z asijských zemí. A právě to by mohlo být pro EU další velkou ránou.

Nabíjení elektrického autobusu
Nabíjení elektrického autobusu
Foto: Solaris

Přes pokles prodejů automobilů v posledních letech způsobený pandemií koronaviru následovanou rozštěpením dodavatelských řetězců či energetickou krizí a obavou domácností i firem o následující zimní měsíce zůstává v automobilovém světě jedna jistota – elektromobily. Právě tento trh totiž v současnosti celosvětově stále roste a počty dodaných elektromobilů se zvětšují. Spolu s tím roste i poptávka po lithiových bateriích, které nová vozidla pohánějí.

Právě baterie ale mohou v příštích letech přinést velké potíže pro evropské automobilky, které jich nemusejí mít dostatek. Evropská unie je totiž v současné době v oblasti bateriových článků nutných pro výrobu elektromobilů závislá hlavně na Číně, Jižní Koreji nebo Japonsku. První jmenovaná země přitom tvoří velkou většinu všech dodávek baterií pro elektromobily. Společně pak z těchto zemí pochází všech deset největších výrobců baterií pro elektrická vozidla.

To by se tak mohlo stát problémem pro evropské automobilky v případě různých čínských omezení. Ostatně problémy s dodávkami z Číny jsou v posledních měsících známé v mnoha sektorech, které součástky z této země používají. Přísná opatření proti covidu-19, která v zemi často způsobí uzavření továrny ze dne na den přidělávají vrásky na čele managementu mnoha firem.

Velkým problémem by se mohla stát i změna politické situace ve spojitosti s v poslední době „horkým územím“ ostrovního státu Tchaj-wan. V případě, že by se Čína rozhodla Tchaj-wan vojensky převzít, mohly by následovat přísné sankce západních zemí, jež by následně mohly vyústit i embargem Číny právě na vývoz baterií a dalších komponent pro elektrická vozidla.

TOP 10 výrobců baterií pro elektromobily (SNE Research) , Martin...

Ačkoliv Evropská unie se na tento problém snaží už delší dobu reagovat a spustila tak program, který by měl evropské výrobce podpořit vůči levné asijské konkurenci, výsledky zatím stále nejsou viditelné. V příštích letech navíc nelze podle odborníků čekat žádné velké změny, které by situaci na trhu zásadně proměnily.

S tím, jak trh elektrických vozidel rychle roste a to nejen v osobní dopravě by tak pro EU mohla po energetické krizi spojené s ruskou invazí na Ukrajinu následovat další energetická krize spojená tentokrát s Čínou. Evropská unie by tak měla problém nedostatečné soběstačnosti na bateriových článcích řešit s mnohem větším zapojením.

Ostatně nové bateriové články budou v příštích letech poptávané hlavně v nákladní a hromadné osobní dopravě, jelikož podle některých názorů budou nákladní vozidla na elektrický pohon od roku 2030 ziskovější než ty se spalovacím motorem.




Štítky: Elektromobil Elektromobilita Baterie Auto Čína Evropská unie
Zdroj: SNE Research, Handelsblatt.com