EnergoZrouti.cz

Čínský výrobce elektromobilů NIO umožní zákazníkům vystoupení z programu výměn baterií, přijde je to ale draho

  
Martin Bárta
27. 4. 2022 ▪ 07:55

Čínský výrobce elektromobilů NIO umožní svým zákazníkům vystoupit z programu výměn baterií na speciálních stanicích Power Swap Station. Nová originální baterie a její výměna je ale vyjde na minimálně čtvrt milionu korun.

Stanice na výměnu baterií Power Swap Station
Stanice na výměnu baterií Power Swap Station
Foto: NIO

Už přes dva roky umožňuje čínská automobilka Nio v rámci svého programu BaaS (Battery-as-a-Service) výměnu baterií elektromobilů za nabité na speciálních stanicích. Právě tento program se ale dočkal novinky, kterou mnoho zákazníků vítá. Automobilka jim totiž umožní vystoupení z programu a zakoupení vlastní nové originální baterie.

Výměna baterie téměř za půl milionu korun

Podle společnosti se totiž už někteří zákazníci vyjádřili, že by chtěli z programu výměn baterií za nabité ve speciální stanicích Power Swap Station vystoupit a baterii si dobíjet jen na běžných nabíječkách. Jak firma sama uvedla, novinka je založena na zpětné vazbě spotřebitelů, kterým registrace do programu BaaS nevyhovuje. Skupina těchto zákazníků ale prý stále zůstává relativně malá.

I přes to, že zájemci budou moci nově z programu vystoupit, mnoho z nich není z novinky nadšeno. Aby totiž mohl zákazník z programu odejít, musí si zakoupit vlastní baterii, která ale není levnou záležitostí. Mnoho zákazníků si tak stěžuje, že za dobu kdy platili za program BaaS už mají baterii splacenou a ceny by tak měly být mnohem nižší.

Podle čínského automobilového serveru Future Auto Daily přitom ceny samotných baterií opravdu nelze nazvat jako lidové a pro zákazníky, kteří chtějí program výměny baterií opustit nepůjde o levnou záležitost.

Cena baterie 75 kWh totiž vyjde na 70 tisíc juanů, tedy asi 246 tisíc korun. U 100 kWh baterie je pak cena 128 tisíc juanů, tedy 450 tisíc korun. V obou případech je nutné v případě využití oficiální výměny baterie od NIO připočítat i servisní náklady, které činí 3 000 juanů (asi 10 500 korun).

Podle očekávání tak nejspíš velké množství zákazníků v programu raději zůstane, než investovat tyto částky do nákupu vlastní baterie. Mnoha dalším zákazníkům pak program BaaS vyhovuje právě díky tomu, že za určitý poplatek nemusí mít žádné starosti o baterii svého vozidla a její výměna je na speciálních výměnných stanicích otázkou okamžiku.

Čínská automobilka svou technologií výměnných stanic také ukazuje evropským automobilkám, že v budoucnu možná nebude nutné čekat v dlouhých frontách na nabíjecí stanice, ale bude jednodušší baterii ve vozidle vyměnit. Ostatně sama automobilka plánu natolik věří, že každý den instaluje v průměru dvě nové výměnné stanice. Ty by se v příštích letech měly mimo Čínu začít objevovat i v mnoha evropských zemích.




Štítky: NIO Elektromobily Čína Elektromobilita Výměna baterií
Zdroj: RED