EnergoZrouti.cz

Česko v dopravě zaspalo příchod doby elektrické. Postihne to turismus i ekonomiku

  
Tomáš Jelínek
26. 10. 2021 ▪ 16:43

Češi zaspali příchod doby elektrické a čísla ukazují další zhoršení. V budoucnu tak benevolence státu může mít vliv na turismus i ekonomiku. Politici by měli začít rychleji pracovat na nové podpoře i rychlejším rozvoji elektrické infrastruktury.

Nejprodávanější elektromobil Tesla 3
Nejprodávanější elektromobil Tesla 3
Foto: Bram Van Oost / Unsplash

Akcie americké automobilky Tesla, která stojí za značnou částí nově dodávaných elektromobilů nejen na evropských trzích v posledních dnech míří do astronomických výšin. Stojí za tím jak velmi pozitivní výsledky při prodeji nových vozidel tak i další smlouvy na nákup vozidel, které se společností uzavřela velká americká půjčovna aut.

Ačkoliv se společnost umístila i na prvním místě v prodejích nových vozidel v Evropě, Česko zatím zaostává. Počet elektromobilů sice roste i u nás, ale díky chybějící infrastruktuře mohou brzy začít přicházet velmi špatné zprávy.

Nabíječky začínají být přeplněné

Podle Centra dopravního výzkumu, které se v tuzemsku věnuje sledování informací z oblasti dopravy bylo v České republice ke konci září 1 525 dobíjecích míst pro elektromobily. To by se sice oproti statistikám z minulých let mohlo zdát jako rychlý růst, opak je ovšem pravdou.

Spolu s tím, jak Češi objevují kouzlo elektromobilů se totiž stávající kapacita nabíjecích míst pomalu začíná stávat nedostatečnou. V ČR tak bylo na silnicích ke konci měsíce září 13 691 elektric­kých vozidel, přičemž 9 129 z nich je plně bateriových. Zbytek jsou pak plug-in hybridy.

A právě stále vyšší počet elektromobilů začíná způsobovat zaplňování nabíjecích míst. Na každou nabíječku v tuzemsku tak nyní připadá až devět elektromobilů, což se sice může zdát jako vtipné číslo, ale při době po kterou jsou elektromobily na nabíječkách zaparkované už to tak úsměvné není.

Česko tak pomalu oproti státům typu Velká Británie či Německo začíná v oblasti elektromobility velmi rychle zaostávat. Problém ovšem není pouze v infrastruktuře ale i kompletní podpoře elektromobility jako takové. Další země totiž často nabízejí dotační programy umožňující nákup automobilů i pro domácnosti za zvýhodněné ceny. Takový program ale u nás stále chybí.

Vlivu na turismus i ekonomiku se v budoucnu nevyhneme

Průměrný věk automobilů v tuzemsku se tak na začátku roku zastavil na 15,3 roků, což je z hlediska emisních limitů a budoucích sankcí pro majitele těchto vozidel varovné číslo. Stát by se tak měl na podporu elektromobility i její infrastruktury zaměřit v mnohem větší míře než tomu je v současnosti.

Přibýt by tak měla jak nová dobíjecí místa tak i programy, které podpoří jak nákup samotných elektromobilů tak i nabíječek pro domácí použití, tedy takzvaných wallboxů.

Nárůst počtu nabíjecích míst u hlavních silničních tahů, nákupních center ale i stávajících čerpacích stanic pohonných hmot mají v současnosti v gesci hlavně velcí dodavatelé typu ČEZ, Innogy či E.ON. Stát by měl ale rozhodně firmy v jejich úsilí podpořit tak, aby se jim vyplatila výstavba nabíječek i na méně frekventovaných či odlehlých místech.

Pokud by počet nabíječek do budoucna nerostl rychlejším tempem, dá se očekávat jak vliv na rozvoj elektromobility v tuzemsku, ale i na ekonomiku. Pokud totiž elektromobilita poroste například v Německu současným tempem, mohlo by brzy množství nabíjecích stanic rozhodovat i o zájmu turistů o návštěvu Česka.




Štítky: Elektromobil Auto Tesla
Zdroj: RED, Centrum dopravního výzkumu