EnergoZrouti.cz

Česko zaostává v infrastruktuře pro elektromobily, oproti menšímu Nizozemsku má jen minimum nabíječek

  
Martin Bárta
19. 1. 2022 ▪ 09:26

Nabíjecích stanic v Česku je v současnosti jako šafránu. V současném tempu rozvoje nabíjecí sítě by to mohl být v příštích letech pro majitele bateriových vozidel velký problém. Ministerstvo dopravy už ale chystá nové dotace, které by měly rozvoj podpořit.

Nabíječka elektromobilů v Amsterdamu
Nabíječka elektromobilů v Amsterdamu
Foto: Rick Govic on Unsplash

Infrastruktura pro elektromobily bude už brzy udávat tempo rozvoje trhu s elektrickými vozidly v Evropě. Zatímco některé země se na tuto „revoluci“ intenzivně připravují, některé podobně jako Česko zatím zaostávají. Změnit by to mohla až nová dotační politika, kterou už chystá Ministerstvo dopravy.

Česká republika měla ke konci září minulého roku (2021) instalováno zhruba osm stovek nabíjecích stanic pro elektromobily, které byly dostupné pro širokou veřejnost a mohl na nich se speciální kartou či aplikací nabít každý majitel elektromobilu.

Ačkoliv se tuzemská síť každým rokem rozrůstá a na současné tempo přibývání nových elektrických vozidel na silnicích ještě stačí, v příštích letech by tomu mohlo být úplně jinak. Několik stovek nabíjecích stanic totiž nebude stačit ani pro tuzemské majitele elektromobilů a ani pro řidiče, kteří zemí jen projíždí.

Česko ale zatím na podporu růstu sítě veřejných nabíjecích stanic nenabízí ani žádné dotační příspěvky, jako tomu bylo třeba v Německu. Právě tam si mohli lidé do svých domů pořídit nabíječky vozidel za velmi výhodné ceny, čímž vláda razantně podpořila rozšiřování i do méně pokrytých oblastí. V tomto případě šlo ale samozřejmě i o nabíječky, které nejsou určené veřejnosti.

Pro porovnání s infrastrukturou pro bateriová vozidla tak můžeme uvést Nizozemsko. To ke konci minulého roku dosáhlo na 50 000 veřejných nabíjecích stanic elektromobilů. Pokud vezmeme v úvahu, že Nizozemsko je svou rozlohou téměř o polovinu menší (ČR 78 870 km2, NL 41 526 km2), je rozdíl v počtu veřejných nabíjecích stanic opravdu znatelný. V Nizozemsku tak nabíječku pro bateriová vozidla můžete potkat opravdu téměř „na každém rohu“, zatímco v ČR je situace pro majitele vozidel v současnosti mnohem horší.

Situaci v Česku ohledně infrastruktury dobíjecích stanic by mohla změnit až nová vláda, která sice není podle vyjádření jejich zástupců nakloněna drastickým opatřením typu zákazu spalovacích motorů, ale nutnost investic do infrastruktury pro bateriová vozidla si uvědomuje.

Podle ČTK chce Ministerstvo dopravy investovat do roku 2027 do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun. Zmíněných 5,5 miliardy korun by ale mělo podle ministerstva přinést výstavbu asi 17 tisíc nabíjecích stanic, což je ve srovnání s dalšími státy stále jen malé množství.




Štítky: Elektromobily Auto Nizozemsko Česká republika Nabíjení elektromobilů
Zdroj: RED