Česko má problém. Vozidla stárnou a nové elektromobily nikdo nekupuje

  
Tomáš Jelínek
2. 2. 2022 ▪ 13:07

Česká republika má podle odborníků problém s modernizací vozového parku. Poptávka po elektromobilech je zatím chladná a průměrné stáří vozidel tak dál narůstá.

Nabíjení modelu ENYAQ iV kupé
Nabíjení modelu ENYAQ iV kupé
Foto: Škoda Auto

Česká republika se ve srovnání podílu elektromobilů se zbytkem Evropské unie začíná pomalu stávat „pátým kolem u vozu“. Počet elektromobilů, které jsou v tuzemsku registrované totiž ukazují, že jich má Česko druhý nejnižší počet hned po Kypru. Jelikož Evropská unie i automobilky vidí elektromobily jako budoucnost, může mít ČR velký problém.

Česko je v unii druhé nejhorší, co se elektromobilů týče

Ačkoliv tuzemský trh patří mezi jeden z těch větších, co se výroby automobilů v Evropské unii týče, implementace moderních technologií a přechod na elektromobilitu u nás rychle zaostává. Podle odborníků jde o velmi špatná data, která by mohla přinést velké problémy pro celý tuzemský trh s automobily.

Vozový park v České republice má nejen problémy s malými prodeji elektromobilů, ale také s rychle rostoucím věkem současných vozidel, která v tuzemsku na silnicích jezdí. Jen podle nedávných dat se totiž průměrné stáří vozidel v Česku rychle blíží k 19 letům.

„V roce 2021 bylo v zemích Evropské unie registrováno 1,75 mil. nových osobních elektrických vozidel, meziročně o 2/3 více. Zatímco v roce 2020 představoval podíl na všech registrovaných vozidlech 10,5 %, vloni už 18 %. Bateriových elektrických vozidel (BEV) bylo registrováno 878 tis. (9,1% podíl, meziročně +63,1 %), plug-in hybridních (PHEV) pak o něco méně: 867 tis. (8,9 % podíl, meziročně +70,7 %). S 1,3% podílem BEV patřila v roce 2021 České republice 25. příčka, za námi s 0,8% podílem skončil jen Kypr. Ze zemí V4 byl na Slovensku evidován 1,5% podíl, v Polsku 1,6% podíl a v Maďarsku 3,5% podíl. Nejvyšší podíly BEV byly evidovány v Holandsku (19,9 %), Švédsku (19,1 %) a Rakousku (13,9 %). V případě PHEV pak byl v České republice evidován 1,9% podíl, což ve srovnání s ostatními zeměmi EU stačilo na 17. příčku, ze zemí V4 je za námi Slovensko s 1,5% podílem, před námi Polsko (2,1 %) i Maďarsko (3,5 %). Nejvyšší podíly PHEV byly evidovány ve Švédsku (25,9 %), v Dánsku (21,8 %) a Finsku (20,5 %),“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

I podle Mgr. Jana Bezděkovského, pověřence ministra dopravy pro čistou mobilitu nejsou současná data nijak optimistická.

„Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější.“ řekl Bezděkovský ke slabému trhu elektromobilů v ČR.

V České republice se vloni registrovalo 2 646 BEV (bateriových elektrických vozidel), což bylo meziročně o 616 kusů méně. Na významném poklesu má samozřejmě svoji roli i nedostatek počítačových čipů či koronavirová pandemie kvůli, které byly vozy dodávány omezeně.

Současná slabá poptávka po elektromobilech by na tuzemském trhu v budoucnu mohla přinést velké problémy i kvůli emisním limitům či zákazům prodejů nových benzínových či naftových vozidel, které chystá EU. Jelikož je tuzemská ekonomika závislá i na výrobě Škody Auto, může být slabá poptávka po elektromobilech problémem i pro ní a její dodavatele, což se ve výsledku projeví v celé tuzemské ekonomice. S pohledem na prodeje elektrického modelu ENYAQ iV na jiných evropských trzích se ale dá očekávat, že slabou tuzemskou poptávku po elektromobilech nahradí jiné země a pro samotnou automobilku to tak nebude přílišný problém.




Štítky: Elektromobily Auto Česká republika Česko Evropská unie Nabíjení Elektrická vozidla
Zdroj: RED