Čerpací stanice přejdou na ekologičtější benzín, ten ale zvýší ceny a bude škodit starším motorům

  
Tomáš Jelínek
25. 2. 2021 ▪ 09:47

Čerpací stanice už od září přejdou na benzín s vyšším podílem biosložky. Ten by sice mohl snížit emise skleníkových plynů na které je kladen stále větší tlak, mohla by se ale také zvýšit cena a špatnou zprávou je aktualizace složení i pro starší vozidla.

Pistole čerpací stanice
Pistole čerpací stanice
Foto: IADE-Michoko / Pixabay

Už v září dojde na čerpacích stanicích po celé Anglii ke změně ve složení benzínu, který by mohl být o něco ekologičtější. Oproti tomu ale nejspíše dojde ke zvýšení ceny a problémy pocítí i motoristé se staršími vozidly. Právě pro ně je totiž ekologičtější palivo nevhodné a může poškozovat jejich motory.

Sníží se emise ale za vyšší cenu

Podle britské vlády, která opatření připravila by mohlo dojít ke snížení emisí skleníkových plynů, které automobily vypouštějí po změně složení paliva. V benzínu tak dojde ke zvýšení podílu biosložky, která už je v současnosti do benzínu přidávána jako 5 % složka a palivo je tak označováno jako E5.

Aktualizované složení tak navýší podíl biosložky na 10 % čímž dojde i ke změně označení paliva na E10. Vyšším podílem biosložky by podle anglické vlády mělo dojít k úspoře až 750 000 tun emisí skleníkových plynů každým rokem.

Zvýšením podílu biosložky by ale podle ekonomů mělo dojít i ke zvýšení ceny paliva samotného a to až o 0,2 p (tedy cca 60 haléřů). Podle britského Ministerstva dopravy ale bude i nadále možné na čerpacích stanicích tankovat starší typ benzinu E5, jeho cena ale bude oproti E10 o něco vyšší.

Jiné složení není hrozbou jen pro nejstarší vozidla

Právě využití dražšího E5 bude ale jediná možnost pro majitele starších automobilů vyrobených před rokem 2000. Právě starší automobily jsou totiž na vyšší podíl bioethanolu vyráběného z cukrové řepy, řepky olejky a dalších plodin špatně reagují. Jelikož je totiž ethanol hygroskopický, absorbuje vodu ze vzduchu a to může být v autě velký problém.

Voda totiž kondenzuje v palivových nádržích, potrubích, karburátorech a může tak způsobovat korozi mnoha kovových částí. Ethanol je navíc rozpouštědlo, takže může způsobovat problémy i u plastových a gumových částí vozidel. Velký problém tak přichází i pro hadice a těsnění.

V nejhorších situacích pak u vozidel dochází i k zanášení vstřikovačů díky uvolnění různých malých částic z celého palivového systému. Díky menší hustotě ethanolu oproti benzínu může být směs paliva a vzduchu v motoru slabší a tak se může v zvyšovat i spotřeba vozidla.

Většina motoristů s moderními vozidly vyrobenými po roce 2000 už by problémy mít neměla ale i přes to se doporučuje zkontrolovat, zda výrobce doporučil využití tohoto paliva u daného modelu vozidla. Podle zkušeností odborníků jsou totiž i vozidla, vyrobená po roce 2010 která mohou mít s palivem E10 problémy.




Štítky: Auta Velká Británie Benzín
Zdroj: RED