Premiér Boris Johnson představil ve středu svůj desetibodový plán,
který by měl pomoci Velké Británii s přechodem na zelenou ekonomiku
s nulovými emisemi skleníkových plynů. Jeho plán by měl za pomoci
inovací, podpory bezemisních energetických zdrojů, zachycování uhlíku ale
i rozvoji elektromobility zajistit uhlíkovou neutralitu Británie do
roku 2050.
Podle Johnsona vznikne až 250 tisíc pracovních míst
Nový plán by měl podle premiéra přinést nejen modernizaci britské
ekonomiky a stále rychlejší tlak na snižování emisí skleníkových plynů
v čele s oxidem uhličitým ale i velké množství pracovních míst pro
místní pracovníky.
Climeworks - zachycování CO2 ze vzduchu
, Climeworks
Díky novým investicím, které by měly
dosáhnout až
12 miliard liber (asi 354 miliard korun) by podle předsedy vlády
mělo
vzniknout až 250 tisíc nových pracovních míst. To
by tak mohlo pomoci i s oživením ekonomiky po pandemii koronaviru COVID-19,
který zasáhl ekonomiku Anglie ale i dalších zemí.
Stát by měl také novými kroky podpořit investice v soukromém sektoru,
které by mohly do roku 2030 dosáhnout až trojnásobku těch současných.
Nový plán bude obzvláště důležitý před připravovaným summitem
OSN o změně klimatu známým jako COP26, který se bude
v příštím roce konat v Glasgow.
Deset bodů pro „zelenou průmyslovou revoluci“
- Větší využití pobřežního větru, ten by měl do roku
2030 dodávat až 40 GW elektrické energie což podpoří
vznik 60 tisíc pracovních míst
- Masivnější využívání vodíku, cílem by mělo být generovat 5 GW.
Jeho využití je plánováno v průmyslu, energetice ale i pro vytápění
domácností či přechod současných dieselových vlaků na ty s vodíkovým
pohonem, což v Británii v současnosti již testují
- Nová pracovní místa by měla vzniknout i v jaderné
energetice. Tam by mohlo být až 10 tisíc nových především odborných
pracovníků, kteří se zaměří na vývoj nové generace malých
jaderných reaktorů
- V rámci rozvoje elektromobility by mělo dojít i k podpoře lokalit
zaměřených na výrobu automobilů. Zároveň by měla být podpořena
i infrastruktura pro provoz těchto vozidel
- Lepší možnosti by měla nabídnout i veřejná doprava, snadnější a
atraktivnější by pro obyvatele mělo být i cestování na kole či chůze.
Dojde tak i k investicím do pěších či cyklistických tras či modernizaci
vozidel veřejné dopravy a jejich přechod na vodík či
bateriové moduly
- Podpořena by také měla být odvětví průmyslu a dopravy, která jsou
hůře dekarbonizovatelná, tedy například vývoj letadel a lodí s nulovými
emisemi
- Domy ale i veřejné budovy by měly být více energeticky
efektivní. Dojde tedy k jejich zateplení ale i využívání
bezemisních zdrojů vytápění. To by mělo přinést více jak 50 tisíc
pracovních míst hlavně ve stavebnictví. V každém roce až do roku
2028 by mělo být instalováno po celé zemi až 600 tisíc
tepelných čerpadel, které nabízejí velmi nízké provozní ale
i ekologické náklady. Jejich stinnou stránkou je ale pro domácnosti stále
vysoká cena. Právě s tím by mohl pomoci i program
„Nové zelené úsporám“
- Plán by chtěl také zachytávat a ukládat současné emise
skleníkových plynů. Cílem je odstranit z atmosféry 10 miliard
tun oxidu uhličitého do roku 2030
- Důležitou součástí plánu je i výsadba nových stromů a podpora
životního prostředí. Ročně by tak mělo dojít k výsadbě
30 000 hektarů nových lesů. To zajistí další tisíce
pracovních míst v zemědělství
- Posledním neméně důležitým plánem jsou investice do inovací. Právě
moderní technologie by se měly stát velmi důležité v budoucím
ozeleňování nejen Velké Británie