
Inženýrům z německé společnosti Bosch se společně s čínským výrobcem motorů Weichai Power povedlo zvýšit účinnost vznětového motoru na rovných padesát procent. Oproti dnešní běžné účinnosti okolo 46 procent je to sice jen velmi slabý nárůst, ale u dieselového motoru, jehož koncept je starý více jak 130 let je to velmi důležitý milník.
Odborníci tak ukázali, že i u takto starého konceptu motoru jeho vývoj stále pokračuje. Nárůst účinnosti motoru společnosti vytvořili u těžkých užitkových vozidel, díky tomu by se tak mohla technologie stát přijatelnější s ohledem na účinnost a ochranu klimatu.
Přes to, že vznětovým motorům je stále více vyčítán vliv na
oteplování globálního klimatu díky vypouštění velkého množství oxidu
uhličitého, jsou a podle firmy Bosch i nadále budou hlavním tahounem
těžké přepravy. V přepravě těžkých nákladů na velké vzdálenosti
totiž dieselový motor stále nemá příliš širokou
konkurenci a to prozatím v elektrických pohonech a ani těch
vodíkových, které jsou u osobní přepravy v současnosti považovány za
budoucnost.
Otázkou do budoucna zůstává, jak se k situaci ohledně motorů
poháněných fosilními palivy postaví velké státy či Evropská unie.
V některých zemích už totiž dnes probíhají debaty o úplném zákazu výroby
nových vozidel na benzin či naftu a to včetně těch hybridních.
Velká část těchto řešení ale bere v potaz primárně osobní vozidla a
nikoliv ta užitková.
Společnost očekává, že do roku 2030 bude třetina všech nově
registrovaných vozidel s elektrickým pohonem. Zbývající část
ale bude nadále používat konvenční paliva a i proto se firma stále
soustředí na vývoj technologií pro tyto vozidla. Podle firmy by ale velká
část vozidel s naftovým či benzinovým pohonem měla být
hybridních, tedy s možností dobíjení elektrických
článků rekuperací či přímým nabíjením a jejich následným
doplňováním pohonu na fosilní paliva.