EnergoZrouti.cz

Aut na naftu se prodalo nejméně za deset let, rychlý růst oproti tomu mají elektromobily

  
Martin Bárta
6. 12. 2021 ▪ 16:04

Rychlý pokles zájmu o naftové agregáty se projevuje i v prodejích nových vozidel. Naftové motory tak zaznamenaly nejnižší množství registrací od roku 2010. Oproti tomu rychle roste trh s elektromobily a hybridy.

Tankování dieselového automobilu
Tankování dieselového automobilu
Foto: Rudy and Peter Skitterians z Pixabay

Zájem o vozidla poháněná naftou v tuzemsku stále rychle klesá. V letošním roce se tak počet registrací nových osobních vozidel s dieselovým agregátem snížil na nejnižší množství za posledních deset let. Kromě naftových motorů zaznamenávají dlouhodobě pokles i vozidla na stlačený zemní plyn. Po dřívějším propadu naopak rostou vozidla na benzín. Rychlé nárůsty jsou ale viditelné hlavně u hybridních vozidel nebo těch na baterie.

Zájem o naftu klesá, benzín naopak roste

Snižování zájmu o naftová vozidla je v nových registracích viditelné už několik let. Hlavním viníkem tohoto propadu tak je tlak na snižování emisí, který dlouhodobě označuje naftové motory za ty nejškodlivější. Svůj dlouhodobý vliv ale mají i zkušenosti z Německa, které v mnoha městech omezilo majitelům naftových motorů vjezd či je zpoplatnilo. V neposlední řadě se ale na prodeji naftových motorů projevují i dopady emisního skandálu Dieselgate. Při něm Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) zjistila rozsáhlé úpravy softwaru vozidel koncernu Volkswagen, které uměly rozpoznat a obcházet laboratorní testy emisí.

Do listopadu letošního roku bylo v Centrálním registru vozidel evidováno 190 668 registrací nových osobních vozidel. I přes vlivy další vlny koronaviru tak bylo registrováno o 8 029 vozidel více než vloni. Nejrychleji rostoucí podíl na registracích zaznamenala elektrická a plynová vozidla, která v součtu měla 8 344 registrací, tedy o 2 384 více než vloni (nárůst +40%). Z hlediska plynových vozidel je ve statistikách vidět také pokles u vozidel na CNG, tedy stlačený zemní plyn. Oproti tomu roste zájem o vozidla na LPG.

Mezi elektromobily v tuzemsku vládne „medvěd“

Elektrická auta a to i ta jen částečně se na všech nových registracích podílela ze 3 %. Nejvíce elektrických vozidel na tuzemském trhu zaregistrovali zákazníci pod značkou Škoda a to i díky rostoucí oblibě SUV Škoda ENYAQ iV. Mladoboleslavskou automobilku pak následoval Mercedes-Benz a Hyundai. Právě u posledního jmenovaného lze v příštích měsících očekávat další růst prodeje elektrických vozidel i díky prodeji nového Ioniq 5.

„Přibližně každé 4. registrované osobní bateriové elektrické vozidlo v letošním roce bylo Škoda ENYAQ, která zaznamenala 645 registrací, tj. 28 % ze všech letošních osobních BEV. Následovaly modely Hyundai KONA (193), Tesla Model 3 (184) a Volkswagen ID.4 (139).“ řekl Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

Velmi malý podíl na tuzemském trhu nových registrací osobních automobilů pak má nadále vodík. V ČR tak bylo v letošním roce registrováno pouze 8 nových osobních vozidel s palivovým článkem. Sedm z těchto vozidel představoval model MIRAI automobilky Toyota, jedno vozidlo na vodík pak zaregistroval i Hyundai díky modelu NEXO.




Štítky: Elektromobily Auta Nafta Diesel Registrace vozidel
Zdroj: CDV