Nizozemsko chystá kvůli elektromobilům nové předpisy pro garáže a parkovací domy

  
Martin Bárta
4. 11. 2022 ▪ 15:14

Nizozemsko chystá kvůli rychlému rozšiřování elektromobilů a jejich nabíječek úpravu vyhlášek pro nabíjení v garážích a parkovacích domech. Právě ty mohou být v některých případech velkým rizikem.

Nabíjení elektromobilů v garážích přináší svá specifika
Nabíjení elektromobilů v garážích přináší svá specifika
Foto: Michael Fousert on Unsplash

Stále větší počet elektromobilů na silnicích v Nizozemsku, které v rozšíření těchto vozidel patří mezi evropskou špičku, přináší i nutné změny v legislativě. Už od poloviny příštího roku by měla v zemi platit nová legislativa, která zpřísní podmínky pro instalace nových nabíječek v garážích a parkovacích domech. Ty v současnosti patří mezi kritická místa, kde by teoreticky mohlo dojít k velmi špatně hasitelným požárům.

Spolu s tím, jak v zemi přibývá nových elektromobilů, rozšiřuje se i množství dobíjecích míst. Ta ale mimo veřejných prostranství pod širým nebem vznikají i v podzemních parkovacích garážích či ve velkých parkovacích domech. Právě na těchto místech by se ale v některých případech mohly nabíjecí stanice stát velkým rizikem pro vznik požáru.

Aby byl provoz nabíječek bezpečnější, chystá Nizozemsko od 1. července 2023 upravit legislativu v rámci vyhlášky o stavebních pracích. Ta by měla přinést nové povinnosti hlavně pro majitele nebo správce garáží a parkovacích domů, kteří budou instalovat nové nabíjecí stanice.

Nové nabíječky v těchto objektech, které jsou velmi často součástí nových bytových domů, ale i velkých obchodních center, tak budou muset mít u vjezdu jasně uvedené pokyny, na jakém místě se nabíjecí stanice v objektu nacházejí a také, jak je lze centrálně vypnout. Právě centrální vypnutí v případě nouze tak bude nově povinností u všech nabíjecích stanic v těchto objektech.

Už kvůli bezpečnosti lze ale očekávat, že pokud dosud nejsou tyto technologie instalovány, nainstalují je majitelé či provozovatelé podobných nabíječek i dodatečně. Ve velkém množství případů jsou už nabíječky napojeny na další systémy, které chrání před případným vznikem zkratu či požárem. Stanice se už v současnosti v případě některých garáží automaticky odpojí od elektřiny v okamžiku, kdy detektory zaznamenají vznik kouře či požáru.

Elektromobily nejen v Nizozemsku tak při současném tempu rozšiřování přináší nové výzvy, které musí být implementovány nejen do stavebních předpisů, ale i výcviků případných krizových jednotek. To už ostatně v současnosti probíhá například i v tuzemsku, kde je ale počet elektromobilů s Nizozemskem nesrovnatelný. Ve velkém tak dochází například ke školení hasičů, kteří musí být proškoleni na nové postupy, jak s elektromobily postupovat v případě nehod či požárů.

V případech dopravních nehod totiž u elektromobilů může hrozit riziko zasažení elektrickým proudem. V případě velkého poškození, které zasáhne i baterie elektromobilu pak může hrozit opakované vznícení baterií. Hasiči v ČR jsou už ale na tyto případy vybaveni a postupně získávají i speciální kontejnery, do kterých mohou být vozidla s bateriemi ponořena pod vodu tak, aby k dalšímu vznícení nedošlo.

Současné elektromobily už ale mají mnoho ochranných prvků, které umí ochránit jak majitele vozidla, tak i zasahující složky. Baterie vozidla totiž může být řídící jednotkou v případě detekované nehody sama odpojena tak, aby nemohlo dojít k ohrožení účastníků dopravní nehody nebo hasičů. Stejně tak jsou baterie v elektromobilech uchovávány ve speciálních ochranných krytech, které brání jejich poškození i v případě velmi vážných dopravních nehod.




Štítky: Elektromobily Elektromobilita Auto Nabíjení Nizozemsko
Zdroj: Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL)